Trollbeads is een lijn van verwisselbare sieraden afkomstig uit Denemarken. Hun lange 30 jaar van ontwikkeling en ontwerp heeft hen gepositioneerd als de volgende best verkopende verzamelbare en verwisselbare kraal en bijbehorende sieradenlijn op de markt. Hun geschiedenis in de Verenigde Staten is slechts ongeveer 6 jaar lang en het was een opwindend en interessant pad voor Trollbeads VS en het is nog maar het begin.
Morten Petersen, die oorspronkelijk uit Denemarken kwam en het hoofd van Lund Trading Inc., een distributiebedrijf dat hij oprichtte in Maryland, bracht deze lijn over vanuit Denemarken om te distribueren in de VS, Canada en Puerto Rico. In het begin was de lijn hier traag om te groeien. Misschien waren het de vertegenwoordigers die het op de markt brachten, of de markt waar ze naar streefden, of misschien waren Amerikaanse vrouwen er gewoon niet klaar voor. Elk jaar werd het product geïntroduceerd op nieuwe locaties en in nieuwe delen van het land en hun groei werd gestaag. Elk jaar en met elk groeiniveau verfijnde het kantoor van Lund Distributors zijn procedures naar een efficiënter niveau. Een bedrijf dat gestaag zijn koers heeft geploeterd, is in het afgelopen anderhalf jaar geëxplodeerd in de Amerikaanse sieradenscene. Onlangs is het nieuws dat in november ’08, een maand waarin iedereen debatteerde over reddingsoperaties en hulppakketten of toekeek hoe huizen werden geveild, Trollbeads de hoogste stijging ooit in één maand zag. In de meest recente uitgave van het sieradenvakblad “In Store” stond Trollbeads op nummer 2 op de lijst voor de meest opwindende lijnretailers die ze wilden hebben en Rolex stond op nummer 6. Ik heb begrepen dat Lund de verkoopcijfers van 2007 heeft weggeblazen, maar om uit te blinken in een maand die voor anderen zo somber was, wijst op een heel duidelijk feit. Het verzamelen van Trollbeads is recessiebestendig. Het zijn de kleine dingen die tellen in moeilijke tijden en deze kralen hebben een humoristische en een zeer spirituele kant. Welke betere combinatie kan er zijn in tijden als deze?
Kralen
Trollbeads-verzamelaars zijn voor het grootste deel uniek ten opzichte van andere kralenverzamelaars en bestaan uit vele soorten mensen. Als je de twee belangrijkste kralenlijnen vergelijkt en hun verzamelaars vergelijkt, zul je merken dat Trollbeads een meer verfijnde klant aantrekken dan de merken Pandora of Chamelia. De inspiratie voor de ontwerpen in Trollbeads komt uit flora en fauna, mythologie, spiritualiteit, sprookjes en culturele diversiteit. Het motto van Trollbeads is “Every Story has a Bead”. De kunstenaars van Trollbeads streven ernaar om kleine ingewikkelde sculpturen te maken en de schoonheid of uniciteit is duidelijk in elke kraal. Dit verschilt sterk van de andere kralenlijnen, omdat het de eerste verwisselbare kralenlijn op de markt in Europa was en sindsdien de inspiratie was voor velen.
Volgend jaar wordt een interessant jaar om te volgen met Trollbeads. Ik denk dat het weer een record zal worden, maar houd in gedachten dat de concurrentie zijn handschoenen heeft uitgetrokken. Pandora heeft al zijn retailers een ultimatum gesteld. Met onmiddellijke ingang moeten ze alle concurrerende kralenmerken laten vallen of door Pandora worden gedropt. Ik ken een aantal winkels die Pandora moesten houden, omdat het een bredere lijn is en ze meer dollars verkopen en met tegenzin Trollbeads hebben moeten laten vallen. Als dealer van Trollbeads kan ik al zien dat dit vanuit mijn oogpunt een slechte beslissing was voor Pandora. Zelfs voordat de deadline was verstreken, waren veel klanten die mijn winkel binnenkwamen zich bewust van de situatie en hadden zeer negatieve gevoelens jegens Pandora. Tegenwoordig is de consument slim en goed opgeleid en doen ze hun huiswerk over alles van waarde dat ze overwegen te kopen. Wanneer een bedrijf wordt gekocht door een groot conglomeraat, zoals Pandora is geweest, ligt de focus alleen op de cijfers en niets anders. Er is geen bezorgdheid over wat dit ultimatum voor veel van zijn winkels zal betekenen. Ik weet zeker dat als een winkel beide lijnen heeft gevoerd, ze het goed hebben gedaan met beide lijnen. Ze ondersteunen de verkoop van elkaar omdat veel mensen beide lijnen verzamelen. Kleine retailers die gedwongen worden om een lijn te laten vallen, zoals Trollbeads, betekent dat ze hun omzet met een enorm deel moeten verlagen. In deze economie kan het verwoestend zijn voor kleine detailhandelaren. Lees het nieuws, het zijn de grote conglomeraten die dit land op de knieën krijgen. Kleine bedrijven hebben meer mensen in dienst in dit land en zullen buiten hun schuld ook worden neergehaald.
Artistieke en technische normen
Het duurt niet lang om de verschillen in zowel artistieke als technische normen van het bedrijf te ontdekken. Het duurt ook niet lang om de verschillen in management te begrijpen. Ik hoor dag in dag uit: “Mijn vrouw verzamelde vroeger de andere kralen en nu stapt ze over op Trollbeads.” Gisteren nog heb ik een aantal klanten geholpen die ook Pandora-kralen hadden, verteld over Pandora en hoe moeilijk het voor winkels is om te gaan met de eisen die Pandora aan de winkels stelt. Dealers die hun Pandora-accounts vasthouden, zijn boos over de eisen die Pandora aan hen stelt. Pandora verandert zichzelf in de “slechterik” en zou zich meer zorgen moeten maken over zijn imago en minder over de cijfers en minder over het proberen het enige “like” merk in de winkel te zijn. Hebben ze nooit gehoord dat concurrentie een goede zaak is?
Rekening houdend met het feit dat Pandora een aantal retailers heeft gedwongen om Trollbeads te laten vallen, geloof ik nog steeds dat 2009 opnieuw een recordjaar zal worden voor Trollbeads. De negativiteit van Pandora zal betekenen dat Trollbeads het op de lange termijn beter zullen doen.